Radio Białystok | Wiadomości | Masz Internetowe Konto Pacjenta? Sprawdź, czy naprawdę byłeś u lekarza
Kontrolujmy to, co jest zapisane w naszych Internetowych Kontach Pacjenta - zachęcają pracownicy NFZ.
Jak mówi rzeczniczka podlaskiego oddziału Funduszu Izabella Przewłocka - sytuacja z Grajewa i Prostek, kiedy rodzice odkryli dziesiątki fikcyjnych wizyt, pokazuje, że warto to robić.
Przykład sprawy z poradami psychoterapeutów ze szpitala w Grajewie, które kwestionują rodzice dzieci, którym rzekomo te świadczenia zostały udzielone, pokazuje, że czasami warto zabawić się w takiego detektywa. Sprawdzić na naszych kontach pacjenta, na co jesteśmy leczeni i co placówki medyczne sprawdzają. Jak się okazuje, można zauważyć takie świadczenia, o których nie mieliśmy zielonego pojęcia - mówi Izabella Przewłocka.
Żeby sprawdzić dokładną historię wizyt, trzeba zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta przez stronę internetową, a nie przez aplikację.
Wybieramy zakładkę "historia leczenia". Musimy zajrzeć głębiej, w taki kafelek, który nazywa się "historia wizyt". Klikamy "zobacz" i tutaj wyświetla nam się cała historia wizyt, które zostały zarejestrowane przez różne placówki medyczne na NFZ. Kiedy wejdziemy w szczegóły, możemy zobaczyć nazwę placówki, datę, kiedy została nam udzielona porada, mamy wypisane procedury, które zostały udzielone - tłumaczy Izabella Przewłocka.
Są tam także informacje, ile Fundusz zapłacił za nasze wizyty. Na dole strony jest też zakładka, w której możemy zgłosić nieprawidłowości. Czyli, na przykład: wizyty, które się nie odbyły, albo takie, za które sami zapłaciliśmy.
Mamy do wypełnienia formularz zgłoszenia. Tutaj nawet system nam podpowiada, jaki możemy wstawić komentarz. Czyli, na przykład są propozycje odpowiedzi: nie udzielono mi tego świadczenia, zapłaciłem sam za to świadczenie, mam dowód zapłaty, albo możemy wpisać treść, którą uznajemy za stosowną. W tym formularzu już automatycznie są zawarte nasze dane kontaktowe, a więc adres mailowy i numer telefonu - dodaje Izabella Przewłocka.
Każde takie zgłoszenie pracownicy Funduszu weryfikują. Jeżeli stwierdzą nieprawidłowości - co jest ważne zwłaszcza dla rodziców uczniów szkół z Grajewa i Prostek - fikcyjne wizyty lub zabiegi znikają z konta pacjenta.